Telefoninterviews

Telefoninterviews

Denne metode giver mulighed for at kunne henvende sig til mange respondenter, uanset hvor de befinder sig geografisk.

Vores erfaring er, at de fleste respondenter gerne deltager i et telefoninterview, når emnet er seriøst, og undersøgelsen introduceres på en kommunikativ og faglig fornuftig måde.

Ved telefoninterviews har respondenten mulighed for at kunne få gentaget eller uddybet et spørgsmål, men der er dog ikke mulighed for at vise produkter eller markedsføringsmaterialer.

Fordele ved telefoninterviews:

  • Høje svarprocenter
  • Hurtig gennemførelse
  • Mulighed for uddybende spørgsmål og svar
  • Elektronisk indtastning af svar

Ulemper ved telefoninterviews:

  • Respondenten er ofte ikke anonym.
  • Der er ikke mulighed for at vise produkter eller markedsføringsmaterialer.
  • Undersøgelsen skal gennemføres på bestemte tidspunkter.
  • Ikke alle personer står i telefonbogen.

Telefoninterviews som metode benyttes, når man gerne vil henvende sig til mange respondenter, der ikke er begrænset til ét geografisk område. Samtidig bruges metoden, når man ønsker en undersøgelse, der er hurtig at gennemføre, men som samtidig via sin dialogform tillader uddybelse af svar.